ثبت برند

ثبت برند و علائم تجاری در ایران با توجه به گسترش رغابت در کسب و کار های مختلف اهمیت بالایی پیدا کرده است. هزینه ثبت برند یا علامت به فاکتور های مختلفی بستگی دارد.ما سعی دارم آموزش گام به گام ثبت برند و نحوه ثبت برند ارزان را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این صفحه با ثبت یاب همراه باشید.

 

ثبت برند

 

ثبت برند

اگر نگران نام تجاری یا همان شهرت کسب و کارتان هستید پس حتما با واژه “ثبت برند” آشنا شده اید. ما اینجاییم تا به شما در این رابطه کمک کنیم. به همین جهت آموزش تصویری مرحله به مرحله ثبت برند را آماده کرده ایم که در مرحله اول خودتان بتوانید برای ثبت برندتان اقدام کنید، اما اگر قادر به انجام این کار نبودید اصلا نگران نباشید همکاران ما با کمترین دستمزد این کار را برای شما انجام خواهند داد.

 

درخواست ثبت برند

اگر زمان کافی یا شرایط تماس با ثبت یاب را ندارید، لطفا درخواست ثبت برند خود را از طریق فرم زیر ثبت کنید کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان برای پیگیری درخواست، با شما ارتباط خواهند گرفت.

 

مدارک مورد نیاز ثبت برند حقیقی

  1. کپی از شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت
  2. سیم کارت بنام
  3. گواهی امضاء
  4. کارت بازرگانی برای برند های لاتین
  5. جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری
  6. نمونه برند و علامت طراحی شده برای آن
  7. چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود باید وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارائه شود.

مدارک مورد نیاز ثبت برند حقوقی

  1. مدارک ثبتی شرکت و شخصیت حقوقی
  2. شناسنامه و کارت ملی از نماینده برند که مدیرعامل است
  3. سیم کارت بنام مدیر عامل
  4. گواهی امضاء شرکتی
  5. روزنامه تاسیس که شامل آگهی ثبت شرکت باشد.
  6. آخرین تغییرات انجام شده و روزنامه تغییرات
  7. کارت بازرگانی برای برند های لاتین
  8. جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری
  9. نمونه برند و علامت طراحی شده برای آن
  10. چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود باید وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارائه شود.

مراحلی که در قسمت فوق بیان شد برای زمانی است که متقاضی حقیقی و حقوقی بخواهد اقدام به ثبت برند کند ولی در بسیاری از مواقع متقاضیان درخواست ثبت برند خود را از طریق موسسه ثبت یاب و حقوقی انجام می دهند به این صورت که با دریافت مشاوره و انعقاد قرارداد تمام امور ثبتشان را توسط این شرکت ها انجام می دهند.

 

آموزش مراحل ثبت برند تجاری

متقاضیان ثبت نام در پرتال مرکز مالکیت معنوی، لازم است با مراجعه به صفحه اصلی به آدرس https://ipm.ssaa.ir/ و سپس از طریق گزینه “ثبت نام متقاضی/ ورود اعضا” با طی نمودن مراحل ثبت نام، اقدام به ثبت نام در پرتال نمایند.

نکته مهم: تمامی اشخاصی که می خواهید نامشان در اظهارنامه وجود داشته باشد) اعم از مالک ، نماینده قانونی، تحویل گیرنده ابلاغ، مخترع، طراح (می بایست ثبت نام شده باشند.

بعنوان مثال: در صورتیکه مالک حقوقی باشد، می بایست هم شخص حقوقی) شرکت (و هم شخص حقیقی) مدیر عامل دارنده حق امضاء (ثبت نام) انجام دهند.

 

ثبت نام در سامانه

 

👈 ابتدای کار نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنی:

 

نحوه ثبت نام متقاضی

 

👈 با توجه به تعاریف زیر و نوع شخص ثبت نام کننده یکی از گزینه های ۱ الی ۴ را انتخاب نمایید :

  1. شخص حقیقی – مالک، وکیل : اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی که بعنوان مالک یا وکیل دادگستری یا مخترع یا طراح می خواهند اطلاعات آنها در اظهارنامه قید شود از این گزینه استفاده نمایند.
  2. شخص حقوقی شرکت ها و موسسات غیر تجاری و سازمانی و نهادهای دولتی و غیر دولتی: اشخاص حقوقی با تابعیت ایرانی که بعنوان مالک یا وکیل) دفاتر حقوقی (می خواهند اطلاعات آنها در اظهارنامه قید شود از این گزینه استفاده نمایند.
  3. شخص حقیقی غیر ایرانی: اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی که بعنوان مالک یا مخترع یا طراح می خواهند اطلاعات آنها در اظهارنامه قید شود از این گزینه استفاده نمایند.
  4. شخص حقوقی غیر ایرانی: اشخاص حقوقی با تابعیت غیر ایرانی که بعنوان مالک می خواهند اطلاعات آنها در اظهارنامه قید شود از این گزینه استفاده نمایند.

پس از انتخاب نوع شخص می بایست اطلاعات صحیح اشخاص را در فرم های مربوطه وارد نمایید. سپس دکمه مرحله بعد را کلیک نمایید تا وارد صفحه ثبت اطلاعات اولیه شوید.

 

ورود اطلاعات در سامانه

 

👈 تذکر ۱: پس از وارد نمودن کد پستی ، سیستم بصورت اتوماتیک آدرس را فراخوانی می کند.

تذکر ۲: در صورتی که وکیل می باشید با انتخاب گزینه مربوطه و اعلام نوع وکالت و شماره وکالت مراحل ثبت نام را ادامه دهید.

با کلیک بر روی دکمه مرحله بعد به بخش بارگذاری ضمائم وارد می شوید.

بر اساس ضمائم خواسته شده ، مدارک مورد نیاز را بارگزاری نمایید .

 

بارگزاری مدارک

 

👈 با کلیک بر روی دکمه مرحله بعد به بخش حساب کاربری وارد می شوید.

در این بخش ایمیل و شماره همراه درج شده در بخش اطلاعات اولیه جهت تایید نمایش داده می شود .

تذکر: اطلاعات هویتی، نشانی پست الکترونیکی، شماره تماس اعم از تلفن ثابت و همراه، آدرس و کدپستی که در سامانه مرکز مالکیت معنوی و همچنین متعاقباً در اظهارنامه های بعدی ثبتی ابراز می نمایید واقعی و صحیح بوده است.

 

راهنمای تصویری ثبت برند

 

👈 با کلیک دکمه تایید ثبت نام پیغام زیر را مشاهده می نمایید .

 

ثبت درخواست برند

 

👈 پس از تایید اطلاعات فرم زیر جهت مشاهده شماره شناسایی و امکان مشاهده و چاپ اقرار نامه نمایش داده خواهد شد. لطفا اطلاعات مندرج در این فرم را با دقت مطالعه نمایید .همچنین پیامک حاوی اطلاعات کاربری و گذر واژه برای شما ارسال خواهد شد.

 

تایدیه ثبت نام ثبت برند

 

👈 با کلیک بر روی گزینه مشاهده و چاپ اقرار نامه فرم زیر نمایش داده می شود . لطفا اطلاعات مندرج در فرم اقرارنامه را با دقت مطالعه نمایید .

 

اهراز هویت مالکیت معنوی

 

👈 سپس به همراه نسخه چاپی اقرار نامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و گواهی امضاء دریافت نمایید. سپس از طریق گزینه ” تایید حساب کاربری با گواهی امضا ” و وارد نمودن اطلاعات درخواستی حساب کاربری خود را فعال نمایید.

 

فعالسازی حساب کاربری

تذکر: لازم به ذکر است تا زمانی که حساب کاربری خود را فعال ننمایید ، روال بررسی اظهارنامه شروع نخواهد شد و استفاده از سایر امکانات کارتابل وجود نخواهد داشت.

تذکر: اشخاص حقوقی با بیش از یک دارنده حق امضاء ، در مراجعه به دفاتر اسناد رسمی فقط یک گواهی امضا دریافت نمایند که اسامی تمامی دارندگان حق امضا در آن قید شده است . در غیر این صورت قادر به تایید حساب کاربری نخواهید بود.

نکته: پس از تایید حساب کاربری جهت پیگیری اظهارنامه و ثبت درخواست از همین حساب کاربری خود اقدام نمایید . با کلیک بر روی شماره اظهارنامه مورد نظر در لیست کارتابل، گزینه گردش کار پرونده و ثبت درخواست را مشاهده خواهید نمود.

 

هزینه های ثبت برند

بسیاری از افراد برای محصولات و خدمات خود اقدام به ثبت برند نمی کنند که دلیل برخی از افراد این است که هزینه های ثبت برند بسیار بالا می باشد ولی با کمی تامل می توانند متوجه شوند که هزینه ثبت برند با توجه به ارائه خدمات و ایمنی که در قبال محصولاتشان دریافت می کنند، بسیار ناچیز است.

در حال حاضر اگر خودتان برای ثبت برند اقدام کنید هزینه های شما شامل موارد زیر خواهد شد:

  1. هزینه ثبت اظهارنامه
  2. پرداخت روزنامه رسمی اول
  3. پرداخت روزنامه رسمی دوم
  4. درخواست صدور سند ۱۰ ساله برند

جمع کل این هزینه که البته بستگی به تعداد طبقات برند هم دارد به طور میانگین حدود ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان خواهد شد.

در صورتی که این کار را برون سپاری کنید و به موسسات ثبتی بسپارید، از مشاوره ابتدایی، استعلام برند قبل از ثبت تا انتهای کار حدود ۵،۰۰۰،۰۰۰ الی ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان هزینه شما خواهد شد.

     

    در چه مواردی ثبت برند ضروری است؟

    طبق ماده ۳۰ قانون تجارت ثبت برند در صورتی که فعالیت شما در زمینه های زیر باشد الزامی است:

    • تولید مواد غذایی که دارای بسته بندی است.
    • نوشیدنی ها مانند انواع آبمیوه های طعم دار و طبیعی، نوشابه ها و آب های گازدار
    • انواع لوازم آرایشی و بهداشتی که به صورت استعمال خارجی هستند و مستقیما با پوست بدن تماس دارند.

    به غیر از موارد اعلام شده ثبت برند امری اختیاری تلقی شده و کاملا بنابر تصمیم مدیریت و سهامداران شرکت تعیین می شود ولی توصیه ما به تمامی صاحبان کسب و کار انتخاب برند و ثبت کردن آن در اداره ثبت اسناد می باشد زیرا با توجه به انواع کلاهبرداری و فسادهایی که انجام می شود.

    بسیاری از سودجویان بدون انجام دادن اقدامات و تلاشی اقدام به سوء استفاده از برند های موجود کرده و با امتیاز کپی برداری و تقلب از محصولاتی که در بازار وجود دارد سوء استفاده کرده و محصولاتی مشابه با آن را روانه بازار می کنند.

    ولی شما با ثبت کردن برند به نام شرکت و محصولات از این اقدام جلوگیری می کنید زیرا در صورت کپی برداری و ثبت برند توسط سودجویان حق امتیاز برند به نام وی صادر شده و از حق استفاده از آن نام و علامت از شما سلب می شود.
    علاوه بر موارد بالا شما با پرداخت هزینه کم برای ثبت برند فعالیت خود را بدون هیچ گونه نگرانی آغاز می کنید. همچنین از سایر مزایای آن نیز بهره مند خواهید شد.

     

    سوالات متداول

    ثبت برند چند روز طول می کشد؟

    تاییدیه اولیه ثبت برند حدود ۲۰ روز طول می کشد اما تا اتمام فرآیند و گرفتن تصدیق ۱۰ ساله حدود ۶۰ تا ۷۰ روز.

    ثبت برند چند مرحله دارد؟

    در کل ۳ مرحله، مرحله اول تاییدیه کارشناس اول که مهم ترین مرحله است، مرحله دوم انتظار برای اطلاع از نداشتن معترض به برند شما، مرحله سوم و آخرین مرحله پرداخت روزنامه دوم و درخواست صدور تصدیق ۱۰ ساله.

    اعتبار بند چند سال است و چه زمانی برای تمدید اقدام کنیم؟

    اعتبار برند شما ۱۰ سال است، برای تمدید حداکثر ۶ ماه مانده به پایان این ۱۰ سال باید اقدام کنید.

    سند یا تصدیق برند را از کجا بگیریم؟

    در حال حاضر درخواست و صدور تصدیق کاملا آنلاین شده و نسخه آنلاین آن را پس از صدور از کارتابل خود می توانید دانلود کنید.

    اگر برندمان رد شود چه اقدامی انجام دهیم؟

    بستگی به نظر کارشناس دارد، در صورتی که نیاز به اصلاح داشته باشد شما با اضافه کردن یک اسم خاص می توانید مجدد اظهارنامه ارسال کنید.

    ۴.۸/۵ - (۳۰ نفر رای داده اند)

    درباره ی نوشین حسینی

    من نوشین حسینی هستم و از سال 1392 در زمینه خدمات اداری شرکتها و به صورت کاملا تخصصی در زمینه خدمات ثبتی فعالیت می کنم. تمام تلاشم طی این سالها این بوده است که بهترین خدمات را در جهت کمک به امور ثبتی شرکتها ارائه نمایم تا مدیران شرکتها در این خصوص خیالی آسوده داشته باشند.

    ۲۰ دیدگاه

    1. سلام ممنون از توضیحات خوبی که دادین، سوالم اینه که من برای ثبت برند باید مجوز کارم رو هم ارائه بدم؟

    2. سلام ثبت برند نیاز به مراجعه به دفترخونه برای تایید مدارک داره؟

    3. سلام من با یک شرکت همکاری کردم برای ثبت برند الان به من می گن دیگه تصدیق ۱۰ ساله فیزیکی از طرف اداره مالکیت معنوی ارسال نمیشه واقعیت داره؟

      • سلام و درود
        بله در حال حاضر تصدیق برند از طریق سامانه به صورت فایل پی دی اف قابل مشاهده و چاپ می باشد.

    4. سلام تنها راه ثبت برند لاتین داشتن کارت بازرگانی؟

      • سلام وقت بخیر بله طبق قانون اداره مالکیت معنوی نام یا لوگو شما در صورتی که لاتین باشه حتما باید کارت بازرگانی داشته باشید.

    5. سلام من برند به دلیل تشابه رد خورده ولی کارشناس نوشته اسم خاص اضافه کنید، مجدد درخواست بدم ممکنه بازم رد بشه؟ خیلی عجله دارم

      • سلام قبل از ارسال اظهارنامه مجدد اگر روی سیلاب اضافه وسواس ندارید حتما کلماتی را که استعلام می گیرید و مشابه ندارند رو انتخاب کنید که شانس مجدد شما برای ثبت برند بالا بره.

    6. سلام بدون داشتن مجوز هیچ راهی نداره بشه برند ثبت کرد؟

    7. سلام ممنون از سایت خوبتون آموزشتون کامل بود

    8. سلام برای ثبت اظهار نامه پیغام میدهد که شما در سامانه ثبت نام شده اید ولی ضمایم رو بارگزاری نکرده اید .لطفا راهنمایی فرمایید

      • سلام و درود
        شما اکانت خودتونو ساختین ولی هنوز اظهارنامه با مدارک لازم رو ارسال نکردین باید با ارسال اظهارنامه و بارگذاری مستندات درخواستو کامل کنید.

    9. سلام. برای تشکیل پرونده فیزیکی و تایید مدارک، باید به دفاتر خاصی مراجعه کرد یا تمامی دفاتر اسناد رسمی این کار را انجام میدهند؟

      • سلام برای تایید مدارک همه دفترخونه ها موظف هستند انجام بدن اگر جایی انجام نداد ازشون بپرسید کدوم یکی از همکاراشون انجام میدن یا از اداره مالکیت معنوی شهرتون سوال کنید

    10. سلام وقتتون بخیر
      در مراحل ثبت نام یه اختلالی به وجود اومد و گواهی امضا نمایش داده نشد
      الان حساب کاربری ساخته شده اما گواهی امضا و شناسه یکتا ندارم
      میشه راهنمایی کنید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button