کد اقتصادی

حتما تا به حال در مورد کد اقتصادی شنیده اید و یا شاید شما هم به دنبال دریافت کد اقتصادی هستید. همانند هر مورد دیگری در اینجا هم اطلاعات مهمی وجود دارد که باید بدانید. چرا باید کد اقتصادی بگیرید؟ چقدر طول می کشد تا این کد را دریافت کنید؟ و بسیاری سوالات دیگر که به آنها پاسخ خواهیم داد.

کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یک شماره ۱۲ رقمی است که برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در کسب و کارها ارائه می شود. هدف این است که افراد مختلف در سیستم مالیاتی شناسایی شوند. همه شرکت ها و موسسه هایی که به ثبت رسیده اند باید کد بگیرند. شرکت ها و موسسات پس از ثبت شرکت و اخذ آگهی رسمی مربوط به ثبت آن ها منتشر می شود حدود ۲ ماه وقت دارند تا در اداره مالیات تشکیل پرونده بدهند .

 

چه مدارکی برای اخذ کد اقتصادی لازم است؟

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند کمی متفاوت باشد. به صورت کلی داشتن مدارک زیر برای دریافت کد اقتصادی ضروری است.

  • کپی برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی برای تمامی اعضاء و سهامداران باید ارائه شود.
  • دارندگان حق امضاء باید گواهی امضاء داشته باشند.
  • دفترچه تقاضا را باید تکمیل کرده و یک نسخه از آن را می بایست تحویل دهید.
  • کپی برابر با اصل از اجاره نامه هم مورد نیاز است. دقت کنید که اجاره نامه باید کد رهگیری و هولوگرام داشته باشد.
  • یک کپی برابر با اصل از تمامی مدارک شرکت باید ارائه دهید.این مدارک شامل اساسنامه، شرکت نامه، تقاضانامه و صورتجلسه های مختلف می باشد.

 

مراحل لازم برای دریافت کد اقتصادی

مراحل زیر را باید پشت سر بگذارید تا بتوانید دریافت نمایید.

ثبت نام در سامانه https://my.tax.gov.ir

ابتدا در سامانه https://my.tax.gov.ir/ ثبت نام کرده و تا گام ۴۴ پیش بروید.

مدارک لازم را آماده کنید

مدارکی که قلا گفتیم را در دو نسخه تهیه نمایید. نسخه اول را به اداره مالیاتی قسمت تشکیل پرونده تحویل دهید و نسخه دوم باید به بخش مستغلات تحویل داده شود.

به اداره مالیات مراجعه نمایید

پس از این که تمامی مدارک لازم را آماده نمودید باید به اداره مالیات مراجعه نمایید. این که به کدام شعبه مراجعه کنید بستگی به مرکز اصلی شرکت تان دارد. دقت کنید که برای تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصای باید مدیر عامل یا یک نفر از افرادی که حق امضا دارند حضور داشته باشد.

پیگیری امور در قسمت مستغلات

پس از اینکه پرونده مالیاتی تان را تشکیل میدهید کارشناس مربوطه برگه معرفی نامه را به شما میدهد. با در دست داشتن این برگه به بخش مستغلات مراجعه کنید و دراین قسمت تشکیل پرونده بدهید.

 

تشکیل پرونده در بخش مالیات برای این است که مالیات بر اجاره پرداخت کنید.

 

انجام امور راستی آزمایی

وقتی در قسمت مستغلات پرونده تشکیل دادید برایتان یک نوبت بازدید تعیین می شود تا کارشناس اداره مالیات مسائل لازم را چک کند.

معمولا کارشناسان به صورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی به محل مراجعه کرده و بررسی های لازم را انجام میدهند.

هدف اصلی این است که کارشناس مطمئن شود شرکت شما واقعا در محل ذکر شده دایر است. نتیجه بازدید کارشناس به شکل یک گزارش به اداره مالیاتی تحویل داده می شود.

 

اعلام نتیجه از سوی اداره مستغلات

پس از این که بازدیدهای لازم انجام شود اداره مستغلات پاسخی در جواب نامه قسمت تشکیل پرونده میفرستد. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد ادامه مراحل برای تخصیص کد اقتصادی پیش میرود.

 

و آخرین مرحله تخصیص کد اقتصادی است

پس از این که مراحل قبلی را به درستی پشت سر گذراندید کد اقتصادی ۱۲ رقمی به صورت اختصاصی برای شما صادر می شود.

 

چرا داشتن کد اقتصادی مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که بهتر است هر چه سریعتر برای تشکیل پرونده اقدام نمایید.

  • در صورتی که بخواهید با شرکت ها و سازمان های مختلف قراردادهای پر سود و بزرگ ببندید احتیاج دارید. نداشتن این کد به گونه ای وجهه کاری شما را پایین می آورد و البته اعتماد طرف مقابل را هم از شما می گیرد.
  • اکثر شرکت ها عمده درآمدشان را از شرکت در مناقصه های مختلف به دست می آورند. برای شرکت در این مناقصات باید پرونده مالیاتی داشته باشید. در حقیقت آن چه به آن احتیاج دارید داشتن گرید است، پیش نیازی است که به شما اجازه می دهد برای داشتن گرید اقدام کنید.
  • در صورتی که در زمینه واردات و صادرات بخواهید فعالیت کنید باید کارت بازرگانی داشته باشید. برای این که بتوانید کارت بازرگانی بگیرید هم باید کد مالیاتی داشته باشید.
  • داشتن پرونده مالیاتی شما را از بسیاری از مشکلات و گرفتاری های مالیاتی نجات می دهد. انجام به موقع تمامی تکالیف مالیاتی شما را از دردسرهای جریمه و.. دور کرده و علاوه بر آن شامل معافیت های مالیاتی هم می شوید.

اظهارنامه مالیاتی از جمله تکالیف مهم مالیاتی شما است. برای این که بتوانید اظهارنامه را تحویل دهید باید کد داشته باشید. حتما می دانید که عدم ارسال اظهارنامه باعث می شود جریمه شوید و مالیات تان به صورت علی الراس محاسبه گردد که اکثرا خیلی بیشتر از مبلغ واقعی مالیات برایتان آب میخورد!

به صورت کلی می توان با قاطعیت گفت که راه گریزی ندارید و حتما باید در اداره دارائی پرونده مالیاتی تشکلید دهید!

 

ضرورت ها برای دریافت کد اقتصادی

برای همه افرادی که به نوعی مشغول به فعالیت های مختلف اقتصادی هستند دریافت کد اقتصادی ضروری است. ارائه دهندگان کالا و خدمات، مشاغل تولیدی، مونتاژ، افراد فعال در زمینه صادرات و واردات و بسیاری موارد دیگر از این جمله هستند.

 

موارد زیر از جمله دلایل مهمی است که ضروت دریافت کد اقتصادی را نشان می دهد

  • وقتی بخواهید فاکتور رسمی صادر کنید.
  • برای دریافت کارت بازرگانی و نیز داشتن گرید به این کد احتیاج دارید.
  • برای دریافت گواهی ارزش افزوده و همچنین تسلیم اظهارنامه
  • اگر بخواهید با شرکت های دولتی قرارداد ببندید یا به هر صورتی در مزایده ها و مناقصات شرکت کنید باید از قبل کد مالیاتی گرفته باشید.
  • باعث می شود بتوانید با شرکت های خصوصی حرفه ای قرارداد ببندید.
  • داشتن کد اقتصادی باعث برخورداری شما از معافیت های مالیاتی می شود.

 

آیا همیشه نیاز به دریافت کد اقتصادی است؟

خیر. در برخی موارد نیازی به دریافت کد اقتصادی نیست.

  • تکایا، حسینیه ها و مساجد ملزم نیستند.
  • افرادی که فعالیت های فرهنگی و هنری انجام میدهند نیازی به دریافت کد ندارند. این فعالیتها عبارتند از: امور فیلم سازی ، نویسندگی، ویراستاری، ترجمه، امور گرافیک، طراحی، نقاشی، خطاطی و موراد مشابه

 

نکات مهمی که در رابطه با کد اقتصادی باید بدانید

همه افراد حقیقی و حقوقی که در زمینه های مختلف اقتصادی فعال هستند می توانند کد اقتصادی دریافت کنند.

  • برای دریافت کد اقتصادی به مجوز فعالیت احتیاج دارید. منظور از این مجوز، هر سندی است که از طرف نهادهای مربوطه صار شده و نشان میدهد که شما به صورت قانونی مجاز به فعالیت اقتصادی هستید.
  • برای این که بتوانید کد دریافت کنید باید یک مکان تجاری برای فعالیت تان داشته باشید (در مورد اشخاص حقوقی).
  • منظور از این محل، مکانی است که از طرف شهرداری و دیگر نهادهای مربوطه به عنوان مکانی برای فعالیت های اقتصادی تایید شده است. برخی از مشاغل ممکن است تنها با فعالیت در یک مکان تجاری بتوانند امور را پیش ببرند و نیازی به دریافت مجوز نداشته باشند.
  • مبالغ مربوطه را باید به حساب ۵۲۳ خزانه نزد شعب بانک ملی پرداخت نمایید.
  • قبل از این که کارت اقتصادی شما صادر شود یک برگه مشاهده می کنید که شامل تمامی اطلاعات هویتی و مالیاتی شما است. این برگه در پرونده شما به عنوان رسید ثبت می شود.

 

تخلفات کد اقتصادی و جریمه

در صورتی که شخص مرتکب هر گونه خطایی در این زمینه شود، وزارت امور اقتصاد و دارایی هیچ گونه تسهیلاتی به وی نمی دهد. عدم رعایت قوانین مربوطه باعث مشکلات مالیاتی و جرایم مربوطه می شود و علاوه بر آن شامل تعزیرات حکومتی هم خواهد بود. این موارد عبارت است از:

  • بار اول شخص ملزم به پرداخت جریمه ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله خواهد بود.
  • بار دوم محل کسب برای مدت ۳ ماه تعلیق می شود.
  • اگر همچنان بار سومی هم وجود داشته باشد حبس تعزیری از ۳ تا ۶ ماه در انتظار افراد مسئول خواهد بود.

 

می توان از کد اقتصادی دیگران استفاده کرد؟

خیر. این کار عملی خلاف قانون است و برای استفاده کننده و نیز فرد دارای کد اقتصادی مسئولیت تضامنی دارد.

 

تخلفات کد اقتصادی شامل چه مواردی است؟

  • هر گونه استفاده از پرونده مالیاتی دیگران تخلف محسوب می شود. تعلق مالیات متوجه فردی خواهد بود که از کد اقتصادی او سوء استفاده شده است.
  • هر گونه فعالیت غیر قانونی از جمله جعل، تبانی و… خلاف قانون بوده و تبعات قانونی خواهد داشت.
  • گرفتن وجه مازاد بر ازش کالا برای درج یا عدم درج کد اقتصادی خلاف قانون است.
  • در صورتی که فروشنده برای فروش کالا با ارائه کد اقتصای مبلغ بیشتری رادرخواست کند فرد می تواند کالا را بدون کد بخرد اما موظف است این موضوع را به اداره کل اطلاعت و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب اطلاع دهد.

 

    اشخاص ثالث و کد اقتصادی

    گمرک باید هنگام ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی کد آن ها را دریافت نماید. اشخاص مختلف هنگام تنظیم اظهارنامه گمرکی مکلف به نوشتن کد مالیاتی خود هستند.

     

    هزینه اخذ کد اقتصادی

    بر اساس قانون رایگان انجام می شود. هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بدین منظور از شما وجهی دریافت کند. پیشنهاد می کنیم در صورتی که وقت یا تجربه کافی در این زمینه ندارید، پروسه دریافت را به کارشناسان ثبت یاب بسپارید. هزینه برون سپاری برای دریافت کد اقتصادی با توجه به شرایط موسسه ای که با آن همکاری می کنید می تواند متفاوت باشد.

    عدم تجربه کافی همیشه باعث طولانی تر شدن و نیز پردردسرتر شن امور اداری در کشورمان می شود.

     

    تغییرات کد اقتصادی قدیم و جدید

    تا سال ۱۳۹۹ کد اقتصادی یک کد ۱۲ رقمی بود که برای تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی فعال در اقتصاد صادر می شد. می توان گفت کد اقتصادی در واقع کدی برای احراز هویت این افراد بود.

    در اواسط سال ۹۹ تغییراتی در این زمینه صورت گرفت. پس از این تغییرات همان شناسه ملی شرکت در نظر گرفته شد.

     

    کلام آخر

    با توجه به آن چه گفتیم اکنون می دانید که داشتن کد مجوز انجام بسیاری از فعالیت های دیگر است. پیشنهاد می کنیم به صورت کلی تمامی پیش نیازهای لازم را برای رشد و ارتقاء کسب و کارتان انجام دهید. یکی از این پیش نیازها داشتن پرونده مالیاتی است. شما که فکر نمی کنید یک روز قبل از یک مزایده بزرگ می توانید بروید و کد اقتصادی گرفته و در مزایده شرکت کنید.

    ۴.۷/۵ - (۳ نفر رای داده اند)

    درباره ی نوشین حسینی

    من نوشین حسینی هستم و از سال 1392 در زمینه خدمات اداری شرکتها و به صورت کاملا تخصصی در زمینه خدمات ثبتی فعالیت می کنم. تمام تلاشم طی این سالها این بوده است که بهترین خدمات را در جهت کمک به امور ثبتی شرکتها ارائه نمایم تا مدیران شرکتها در این خصوص خیالی آسوده داشته باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Button