خانه / برند / ثبت لوگو و جدیدترین آموزش ثبت انواع لوگو و علامت

ثبت لوگو و جدیدترین آموزش ثبت انواع لوگو و علامت

کسب و کارها به شکل عجیبی در حال افزایش هستند. در این میان قطعا کسب و کارهای مشابه فراوانی هم وجود دارد که در واقع فعالیت شان یکی است. یکی از راه های متمایز سازی کسب و کارهای مشابه، داشتن لوگوی خاص برای هر کدام از آن ها است. این یکی از دلایلی است که این روزها ثبت لوگو برای همه کسب و کارها، نیاز مهمی محسوب می شود.
از لوگو چه می دانید؟

ثبت لوگو و علامت تجاری

قبل از این که در مورد چگونی به ثبت رساندن لوگو صحبت کنیم، خوب است کمی بیشتر در مورد خود این موضوع بدانید. لوگو را در واقع می توان یک نوع تصویر دانست البته نه یک تصویر مانند دیگر تصاویر معمولی.
تصاویر معمولی می تواند با اهداف مختلفی کشیده شود. هدف ما از طراحی لوگو کاملا مشخص است، معرفی کسب و کارمان به دیگران. در واقع مهم ترین هدف از داشتن لوگو این است که کارمان را به صورت خاص و منحصر به فرد به مخاطبان معرفی کنیم.
دقت کنید این که می گوییم لوگو یک تصویر است معنی اش این نیست که لوگو نمی تواند شامل اعداد و حروف باشد. به صورت کلی یک لوگو حرفه ای باید بتواند در کمال سادگی مفاهیم لازم را منتقل کند.

چرا باید لوگو را ثبت کنیم؟

لوگو باید در انحصار شما باشد و این مهم رعایت نمی شود مگر این که لوگوی خود را به ثبت برسانید. تا زمانی که لوگو ثبت نشده است، راه های سوء استفاده برای افراد مختلف باز است. حتما می دانید که این موارد می تواند به اعتبار کسب و کار شما ضربه بزند.
یک لوگوی مخصوص حالا به هر صورتی که طراحی شده باشد در ذهن ها می ماند و بنابراین کالا و خدمات شما را به همگان یادآور می شود.
وقتی یک کسب و کار معروف می شود، قطعا فروش بیشتری هم به دست می آورد. بنابراین داشتن یک لوگو خاص و ثبت شده باعث رشد کارتان می شود.
پیشنهاد می کنیم همان ابتدای راه اندازی کسب و کارتان، برای به ثبت رساندن لوگو اقدام نمایید.

انواع لوگو چیست؟

لوگو انواع مختلفی دارد که شناخت آن ها باعث می شود لوگو بهتری برای کسب و کارتان داشته باشید.

لوگو به صورت تصویر

لوگوی تصویری اولین چیزی است که با شنیدن نام لوگو در ذهن ما متصور می شود. در این گونه از لوگوها معمولا یک تصویر یا آیکون را مشاهده می کنیم که سعی دارد نوع کسب و کار ما را معرفی کند. در یک لوگوی تصویری همیشه مهم است که تصویر مناسبی انتخاب شود و در عین حال ساده هم باشد.

لوگو با حروف

منظور از لوگو با حروف که به آن لوگو نوشتاری هم گفته می شود استفاده از نام برند یا فروشگاه و.. به عنوان لوگو است. گاهی اوقات لوگوی نوشتاری را با لوگوی تصویری ترکیب می کنند این کار اگر حرفه ای انجام شود می تواند نتیجه خوبی بدهد. معمولا این گونه است که کسب و کارها لوگوی تصویری را ترجیح می دهند، اما این موضوع کاملا سلیقه ای است.

لوگو ترکیبی از نماد و حروف

معمولا افرادی که می خواهند نام شرکت یا برندشان را در لوگو بیاورند، با مشکلی مواجه می شوند. اگر نام مد نظر طولانی باشد تمامی آن را نمی توان در لوگو نشان داد. اگر هم این کار را بکنید، اتفاق زیبایی نخواهد بود. در این جا تعدادی از حروف انتخاب شده، در صورت لزوم با نماد مخصوص هم ترکیب شده و لوگو را تشکیل می دهند.

لوگو به صورت ترکیبی

منظور از لوگو ترکیبی لوگویی است که در واقع ترکیببی است از انواع مختلف لوگوها. نکته مهمی که در این جا باید حواستان به آن باشد عدم شلوغ بودن لوگو و رعایت اصل سادگی در آن است. یک لوگوی حرفه ای معمولا ساده است.

شرایط ثبت لوگو

همه می دانیم که هنگام شروع کسب و کار به لوگو احتیاج داریم. معمولا افراد فکر می کنند همین که یک نفر برایشان لوگو طراحی کند، به این معنا است که صاحب لوگو خاص خودشان هستند. اما این تصور درست نیست. لوگو شما باید برای خودتان ثبت شود وگرنه در انحصار شما نخواهد بود.

مراحل ثبت لوگو

• اولین کاری که باید بکنید این است که به یک طراح خوب، طرح مد نظرتان را سفارش بدهید. این مرحله مهم است چون شکل و شمایل لوگوی منحصر به فرد شما را تعیین می کند.
• در این مرحله به سامانه اداره مالکیت معنوی مراجعه نمایید. اطلاعات مختلفی وجود دارد که باید در این سامانه وارد نمایید. برخی از این اطلاعات عبارتند از: اطلاعات فردی شما، اطلاعات مربوط به وکیل احتمالی تان، اطلاعات کالاها و…
• اکنون شما باید منتظر تایید اظهارنامه خود بمانید. اگر اظهارنامه تان به درستی ثبت شده باشد و تایید شود می بایست مدارک را علاوه بر بارگذاری در سامانه، به صورت فیزیکی هم به اداره مربوطه ارسال کنید. طبیعی است که در این مرحله هم کلیه مدارک شما بررسی شده و در صورت عدم وجود نقص، تایید خواهد شد.
• اگر مدارک تان تایید شود در مرحله بعدی باید یک آگهی در روزنامه منتشر کرده و به همگان اطلاع دهید که این لوگوی ثبت شده برای شما است. اگر در این شرایط دیگران اعتراضی به لوگوی شما داشته باشند، این اعتراضات بررسی خواهد شد. اگر لوگو انتخابی شما منحصر به فرد باشد و مشابه طرح های دیگر نباشد، معمولا با هیچ اعتراضی مواجه نمی شوید.
• در این مرحله باید تصدیق برند خود را دریافت کنید. وقتی لوگوی شما ثبت می شود برای مدت ۱۰ سال در اختیار خودتان است و هیچ شخص و گروه دیگری نمی تواند از آن استفاده کند. پس از گذشت این مدت، باید برای تمدید لوگوی خودتان اقدام کنید.

مدارک لازم برای ثبت لوگو

پیش از آن که برای به ثبت رساندن لوگو اقدام کنید باید تمامی مدارک لازم را جمع آوری کنید. بسته به این که بخواهید لوگویتان را در قالب شخصیت حقیقی یا حقوقی به ثبت برسانید، مدارک لازم هم متفاوت خواهد بود.
منظور از ثبت لوگو به صورت حقوقی این است که مالک لوگو در واقع یک شرکت، سازمان یا…. است. اگر شما به عنوان یک شخص و بدون قرار داشتن در قالب خاصی مانند شرکت و… می خواهید لوگو را به ثبت برسانید، شخص حقیقی محسوب می شوید.

مدارک لازم برای به ثبت رساندن لوگو حقیقی

• می بایست ازکارت ملی و شناسنامه تان کپی گرفته و تحویل دهید.
• لازم است که مجوز فعالیت تان را هم ارائه دهید. این مجوز می تواند شامل موارد مختلفی از جمله جواز کسب باشد.
• به یک کپی از کارت بازرگانی شما هم نیاز است.
• در نهایت هم باید یک تصویر ۱۰*۱۰ از لوگوی خود تهیه کرده و تحویل دهید.

مدارک لازم برای به ثبت رساندن لوگو حقوقی

• به کپی از کارت ملی مدیر عامل و نیز کارت بازرگانی احتیاج است.
• یک کپی از روزنامه تاسیس باید ارئه دهید. اگر تغییراتی در شرکت صورت گرفته باید از روزنامه تغییرات هم کپی تهیه نمایید.
• تصویر ۱۰*۱۰ از لوگو شرکت تان تهیه کرده و ارائه دهید.
• ارائه مهر شرکت هم ضروری است.

هزینه ثبت لوگو چقدر است؟

این که برای به ثبت رساندن لوگو چه میزان باید هزینه کنید، به فاکتورهای مختلفی وابسته است. برخی از این فاکتورها عبارتند از:
• این که می خواهید لوگو حقوقی یا حقیقی ثبت کنید قطعا بر روی هزینه ها تاثیرگذار است.
• تعداد طبقات ثبت برند در نظر گرفته می شود.
• موضوع مهم دیگر این است که لوگو بین المللی است یا داخلی؟
• هزینه هایی همچون هزینه روزنامه، هزینه حق ثبت و.. را هم باید در نظر بگیرید.

قبل از پاسخ دادن به این سوالات نمی توان عدد مشخصی به عنوان هزینه لازم برای به ثبت رساندن لوگو را اعلام کرد.
در ادامه سعی می کنیم هزینه های مربوط به ثبت لوگو را مشخص تر بررسی کنیم.

۱) هزینه لازم برای اظهارنامه

برای تکمیل و ثبت اظهارنامه باید هزینه ای را پرداخت کنید. این هزینه هم بسته به نوع اظهارنامه تان می تواند متفاوت باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی هزینه های متفاوتی بابت اظهارنامه می پردازند.

۲) هزینه لازم برای روزنامه اول

در اینجا یک آگهی در روزنامه رسمی چاپ می شود. همان طور که گفتیم این کار با هدف مشخص شدن اعتراض های احتمالی انجام می شود. به هر حال صاحبان لوگوهای ثبت شده حق دارند در صورت مشابهت لوگو شما با لوگو خودشان اعتراض کنند. هزینه انتشار آگهی در این روزنامه را باید بپردازید.

۳) هزینه لازم برای حق ثبت لوگو

حق ثبت در واقع هزینه ای است که اداره مالکیت معنوی برای به ثبت رساندن لوگو از متقاضیان دریافت می کند. حق ثبت هم با توجه به شرایط و این که شخص حقیقی یا حقوقی هستید متفاوت خواهد بود.

۴) هزینه مربوط به روزنامه دوم

در این جا هم یک آگهی در روزنامه چاپ می شود. این آگهی تنها برای اطلاع رسانی است.

هزینه مربوط به ثبت بین المللی لوگو

اگر بخواهید لوگو را به صورت بین المللی ثبت کنید باید هزینه مربوطه را پرداخت نمایید.
دقت کنید که تمامی هزینه های گفته شده بسته به زمانی که در حال مطالعه این مطلب هستید می تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید با کارشناسان ما در ثبت مهاجر تماس گرفته و مشخصا از هزینه ثبت لوگو خودتان مطلع شوید.

مدت زمان ثبت لوگو چقدر است؟

بسته به این که در صف ثبت لوگو چند نفر قبل از شما تقاضا داده باشند، زمانی که باید صرف کنید، متفاوت خواهد بود. به صورت حدودی بررسی های اولیه حدود ۱۵ روز طول می کشد و در نهایت هم تا ۴۵ روز پروسه ثبت طول خواهد کشید.

مزیت های ثبت لوگو به صورت جهانی

احتمال دارد که علاوه بر ثبت لوگو در ایران، شما نیاز به ثبت بین المللی لوگوی خود هم داشته باشید.
اگر قرار است فعالیت بین المللی داشته باشید باید لوگویتان به صورت جهانی ثبت شود. دلیل این نیاز هم واضح است. وقتی قرار است در یک سطح بین المللی فعالیت کنید، باید در تمامی آن سطح از حقوق تان محافظت شود. یکی از کارهای مهم در این راستا همین است که لوگو را به صورت جهانی ثبت کنید.
ثبت لوگو در سیستم مادرید راه ساده ای برای به ثبت رساندن لوگو به صورت بین المللی است. ثبت در مادرید به این معنی است که به جای این که لوگوی خود را در همه کشورها ثبت کنید، تنها کافی است آن را در این سیستم ثبت نمایید. در این شرایط، لوگو شما در تمام کشورهایی که عضو مادرید هستند، ثبت می شود.
با ثبت لوگو در سیستم مادرید شما تنها یک هزینه می پردازید اما لوگویتان در چندین کشور ثبت می شود. در اینجا صرفه جویی در زمان هم خودش مزیت بزرگ دیگری است.

شرایط یک لوگوی خوب را می دانید؟

یک لوگوی خوب و حرفه ای باید شرایطی داشته باشد، برخی از این شرایط عبارتند از:
• لوگو باید خاص و منحصر به فرد باشد تا بتواند فعالیت شما را به درستی معرفی نماید.
• لوگو باید با توجه به کسب و کار شما طراحی شود.
• تصویر طراحی شده به عنوان لوگو باید قابلیت آن را داشته باشد تا بتواند به عنوان نشان تجاری دیده شود.
• یک لوگوی خوب می تواند مفاهیم مد نظر شما را سریع به مشتری منتقل کند.
• قابل ثبت بودن هم ویژگی مهمی است که باید در طراحی لوگو رعایت شود.
• طرحی برای لوگوی خود انتخاب کنید که بتواند به عنوان عنصر مهم بازاریابی کسب و کارتان فعال باشد.

آیا ثبت لوگو شامل مالیات است؟

باید بگوییم هزینه ای که به عنوان مالیات هنگام ثبت لوگو از شما اخذ می شود، هزینه ناچیزی است. پس از آن نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای بابت مالیات در زمینه لوگو به صورت سالانه یا… ندارید.
ثبت لوگو برای دو یا چند نفر

بسته به شرایط و نوع فعالیت تان شما می توانید لوگو را تنها به نام خود یا به نام دو یا چند نفر ثبت نمایید.
به عنوان مثال وقتی لوگو به نام دو نفر ثبت شود، هر دو مسئولیت و اختیار یکسانی دارند.

کلام آخر

در مورد مدارک لازم و مراحل به ثبت رساندن لوگو صحبت کردیم. از آن جایی که عدم دانش و تجربه کاری می تواند باعث هدر رفت زمان یا حتی هزینه شما شود پیشنهاد می کنیم که اولا این مطلب را با دقت بخوانید. دوما ضروری است قبل از اقدام برای به ثبت رساندن لوگو، حتما با کارشناسان ثبت شرکت مهاجر مشورت نمایید.

2 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    برای ثبت برند تولید مواد غذایی نیاز به مجوز داریم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله در حال حاضر برای ثبت برند در هر زمینه ای باید مجوز اون فعالیت رو داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *