خانه / ثبت / ثبت موسسه

ثبت موسسه

ثبت موسسه از جمله راه هایی است که کسب و کارهای مختلف از طریق آن به فعالیت های گوناگون می پردازند. ابتدا باید مشخص شود که هدف شما از ثبت موسسه چیست. جواب این سوال مشخص می کند که چه نوع موسسه ای را باید به ثبت برسانید. پیشنهاد می کنیم قبل از هر گونه اقدامی با کارشناسان مجرب ما در ثبت مهاجر مشورت نمایید تا از ضرر و زیان های بعدی ناشی از تصمیمات اشتباه جلوگیری شود.

ثبت موسسه

منظور از موسسات غیر تجاری چیست؟

وقتی می گوییم موسسات غیر تجاری، منظورمان این است که این موسسات امور غیر تجاری و غیر بازرگانی انجام می دهند. در این جا هدف افراد از تشکیل موسسه، ایجاد شخصیت حقوقی است که می تواند در جهت سودآوری و یا امور خیریه فعالیت کند.

موسسات چه در قالب انتفاعی و چه غیر انتفاعی ثبت شوند، در هر صورت شخصیت حقوقی هستند. عناوینی مانند کانون، انجمن، بنگاه جمعیتی و.. از جمله عناوینی است که می تواند به موسسات اطلاق یابد. موسسات غیر تجاری امتیازاتی برای صاحبانشان دارند از جمله این که نیازی به پرداخت مالیات ندارند.

برای موسسات غیر تجاری به جز این تعریف ساده، یک تعریف قانونی هم داریم.

تعریف قانونی موسسات غیر تجاری

بر اساس آن چه در ماده ۵۸۴ قانون تجارت آمده است، موسسات و هر گونه تشکیلاتی که با مقاصدی غیر تجاری تاسیس می شوند شخصیت حقوقی محسوب می گردند.

همچنین در ماده ۱ آئین نامه اصلاحی برای ثبت تشکلات و موسسه های غیر تجاری این چنین گفته شده است:

منظور از موسسات و تشکیلات در ماده ۵۸۴ قانون تجارت، تمامی موسسات و تشکیلاتی است که برای اهداف غیر تجاری مانند اهداف خیریه، علمی و… تشکیل می گردد. در این جا موسسان می توانند قصد انتفاع داشته باشند و یا خیر.

موسسات تجاری انتفاعی و غیر انتفاعی

بر اساس آنچه در ماده ۲ آئین نامه اصلاحی در زمینه موسسات غیر تجاری و شرکت ها آمده است، موسسات تجاری به دو گروه تقسیم می شوند.

موسسه غیر تجاری انتفاعی:

این موسسات با هدف داشتن منافع مادی و تقسیم میزان سود میان اعضاء تشکیل می گردند. به عنوان مثال دفاتر وکالت، مطب های پزشکی و.. را می توان در زمره این موسسات به حساب آورد.

موسسه غیرتجاری غیرانتفاعی:

این موسسات هدفی پیرامون کسب سود و… ندارند و شامل امور خیریه، آموزشی و… می باشند. شهرداری ها، مدارس و… از این جمله هستند.

اقدام برای به ثبت رساندن موسسه غیر تجاری

ابتدا باید مشخص شود که موسسه قرار است انتفاعی باشد یا غیر انتفاعی. اگر موضوع فعالیت به مجوز احتیاج دارد باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. پس از آن تعیین نام موسسه انجام می شود. تعیین نام خودش باید با دقت کافی صورت گیرد تا تکراری نباشد.

هنگامی که یکی از اسامی پیشنهادی شما تایید شود باید مطابق با قانون تجارت اوراق قانونی شرکت تنظیم شده و به امضاء تمامی اعضاء برسد.

تمامی اسناد و مدارک باید در پاکت مخصوص به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود. مدارک شما توسط کارشناسان بررسی شده و اگر اشتباهی وجود نداشته باشد پرونده تان تایید می شود. وقتی تا به اینجا رسیدید می توانید اوراق مربوطه را تحویل گرفته و برای درج آگهی تاسیس در روزنامه رسمی اقدام نمایید تا مراحل ثبت موسسه تکمیل شود.

مدارک لازم برای موسسه غیر تجاری

در این جا به بررسی اوراق ثبت موسسه و نیز مدارک لازم که باید به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ارسال شود می پردازیم.

اوراق موسسات غیر تجاری

اوراقی که برای همه موسسات غیر تجاری یکسان است به شرح زیر می باشد

  • رسید مربوط به پذیرش اینترنتی
  • ابلاغیه مربوط به تغییر نام
  • اساسنامه برای موسسه غیر تجاری
  • تقاضانامه مربوط به تاسیس موسسه
  • مجمع عمومی موسسین
  • هیات امناء یا هیات مدیره
  • مدارک مربوط به مجوز در صورت نیاز

مدارک لازم برای تاسیس موسسه غیر تجاری

  • مدارک شناسایی تمامی شرکاء در هنگام تاسیس
  • مدارک شناسایی مربوط به هیات مدیره یا هیات امناء
  • مدارک مربوط به بازرس، بازرسین یا خزانه دار
  • اوراق مربوط به شخصیت حقوقی و معرفی نامه در صورت نیاز ( اگر شریکی حقوقی وجود داشته باشد)
  • اگر یکی از شرکاء یا اعضای هیات مدیره غیر ایرانی باشد وجود کد فراگیر الزامی است.
  • اگر امور توسط وکیل پیگیری می شود امضاء وکالتنامه و پیگیری مراحل مربوط به آن ضروری است.
  • در صورتی که موضوع فعالیت موسسه به مجوز احتیاج دارد ارائه مجوز هم ضروری است.
  • قبل از ثبت موسسه می بایست افتتاح حساب بانکی انجام شده و پرداخت های قانونی صورت گیرد.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و اقرارنامه اعضای هیات مدیره لازم است.
  • می بایست کد پستی معتبر از محل فعالیت موسسه ارائه دهید.
  • اعلام کد پستی برای مشخص شدن آدرس شرکاء، اعضای هیات مدیره و بازرسین
  • شماره تماس اعضای هیات مدیره و هیات امناء ضروری است.

وظایف مجمع عمومی موسسین در موسسات غیر تجاری

مجمع موسسین وظایفی به شرح زیر دارد:

  • انجام امور مربوط به گزارش موسسین توسط این مجمع صورت می گیرد
  • انجام امور مربوط به اساسنامه موسسه غیر تجاری و اصلاحیه های آن
  • انتخاب و انتصاب مدیران
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه های لازم در آن چاپ شود.

هزینه ثبت موسسه غیر تجاری چه قدر است؟

هزینه ای که برای ثبت موسسه پرداخت می کنید به دو گروه تقسیم می شود. یکی از این هزینه ها مربوط به اداره ثبت و دیگری هزینه های جاری مربوطه است.

هزینه های اداری ثبت موسسه

در مسیر ثبت موسسه غیر تجاری، هزینه های اداری وجود دارد که عبارتند از:

  • هزینه مربوط به پاکت برای ارسال مدارک
  • هزینه مربوط به ارسال اوراق از سوی اداره پست به اداره ثبت شرکت ها
  • هزینه پوشه برای اداره ثبت شرکت ها و موسسه های غیر تجاری
  • هزینه حق ثبت تاسیس با توجه به میزان سرمایه
  • هزینه های مربوط به روزنامه رسمی تاسیس
  • هزینه مربوط به روزنامه کثیرالنتشار
  • هزینه های مربوط به پلمپ دفاتر موسسه های غیر تجاری

هزینه های مربوط به تاسیس موسسات غیر تجاری

این هزینه می تواند با توجه به موارد گوناگون متفاوت باشد. معمولا این هزینه ها شامل موارد زیر است:

  • هزینه های مربوط به تنظیم اوراق قانونی مشخص
  • هزینه های مربوط به ثبت تمامی اوراق تنظیم شده
  • هزینه های مربوط به وکالت و امور مشابه
  • امور مربوط به تحویل اوراق و هزینه های آن
  • پیگیری و اتمام پروسه به ثبت رساندن موسسه

پس از این که موسسه غیرتجاری به ثبت می رسد تا ۱۰ روز کاری وقت دارید که هزینه روزنامه را بپردازید. پس از آن حدود ۲۰ روز وقت دارید تا پلمپ دفاتر را دریافت کرده و در طی مدت ۲ ماه کد اقتصادی دریافت کنید.

سامانه های آنلاین برای به ثبت رساندن موسسه

وقتی در مورد سامانه ثبت برای موسسات صحبت می کنیم منظور می تواند ۳ دسته مختلف باشد.

  • اداره ثبت شرکت ها و موسسات در تهران، مسئول ثبت برای موسسات و تشکلات مشابه است.
  • در شهرستان ها، ادارات ثبت مراکز استانی مسئول انجام امور ثبتی می باشند.
  • در مورد موسسات و تشکلاتی که در خارج از ایران به ثبت رسیده اند تنها می توان در تهران امور مربوطه را پیگیری نمود.

** دقت کنید در مورد موسسات غیر تجاری که فعالیت شان در خارج از ایران بوده است باید اوراق ثبتی به زبان فارسی تنظیم شود.

موسسات غیرتجاری و مالیات

محاسبه مالیات با توجه به شرایط و درآمد شما انجام می شود. تمامی موسسات باید هر ساله دفاتر قانونی شان را تکمیل کرده و پلمپ نمایند. حساب های مختلف در این دفاتر که شامل دفاتر روزنامه و دفتر کل هست، ثبت می گردد.

انحلال و تصفیه موسسات غیر تجاری

انحلال این موسسات می تواند بسته به تصمیم مجمع عمومی و به صورت اختیاری صورت گیرد یا این که اجبارا و با حکم دادگاه انجام شود. اگر انحلال به صورت اختیاری باشد تصفیه بر اساس مقررات مندرج در اساسنامه صورت می گیرد. اگر متصدی ای برای انجام این امور تعیین نشده باشد، مجمع عمومی فوق العاده شخصی را با اختیارات مشخص برای انجام این امور تعیین می کند.

در صورتی که دادگاه حکم انحلال را داده باشد امور تصفیه توسط متصدی مشخص شده انجام می شود. در این جا هم اگر متصدی مشخص نشده باشد دادگاه شخصی را برای پیگیری امور مشخص می نماید. امور مربوطه بر اساس قانون تجارت انجام می گردد.

سلسله مراتب لازم برای ثبت موسسات غیر تجاری

امور و مراحلی که باید انجام دهید شامل موارد زیر است

  • ابتدا باید فرم تقاضانامه به ثبت رساندن موسسه را تکمیل کرده و به امضاء شرکا برسانید.
  • فرم صورتجلسه موسسین باید تکمیل و امضاء گردد.
  • تمامی صفحات اساسنامه را تنظیم نموده و امضا نمایید. ( در مورد همه شرکا)
  • تعدادی نام پیشنهادی بسته به اولویت مد نظرتان انتخاب نموده و به اداره ثبت معرفی کنید.
  • در صورتی که نیاز به اخذ مجوز باشد باید مراحل مربوطه را پیگیری کنید.
  • در این مرحله مجوز ارائه می شود و می بایست حق ثبت حسابداری را پرداخت کنید. تقاضانامه شما توسط حسابدار ممهور شده و امور ممیزی هم انجام می شود.
  • پیش نویس آگهی شما تهیه شده و پس از تایید رئیس باید برای احراز هویت مراجعه حضوری داشته باشید. سپس یک نسخه از کلیه مدارک به شما تحویل داده می شود و مبالغ مربوط به ثبت در روزنامه را می پردازید.
  • در ادامه اگر نیاز به انجام کاری باشد می بایست امور را پیگیری کنید.

چرا باید موسسه غیر تجاری ثبت کنم؟

همان طور که گفتیم از این موسسات برای انجام امور غیر تجاری استفاده می شود. موسسه مانند شرکت دارای شخصیت حقوقی است و البته تفاوت هایی هم دارد. یکی از اصلی ترین تفاوت ها این است که برای ثبت شرکت به شرکت نامه یا تقاضانامه احتیاج است ولی در مورد موسسه این گونه نیست.

یک موسسه غیر تجاری همچون شرکتی است که به شکل مسئولیت محدود به ثبت رسیده است. مزیتی که وجود دارد این است که در مورد موسسه نیازی نیست واریزی هیچ گونه وجهی به حساب بانکی انجام شود. زمان مدیریت اعضای هیات مدیره می تواند محدود یا نامحدود باشد. موسسه نیازی به بازرس هم ندارد.

تعداد شرکا برای موسسه

برای این که بتوانید یک موسسه را به ثبت برسانید به حداقل ۲ عضو در هیات مدیره احتیاج دارید. هر دوی این افراد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.

هیات مدیره در موسسه غیر تجاری

همانند شرکت های تجاری در اینجا هم باید هیات مدیره وجود داشته باشد. هیات مدیره در محدوده اختیارات خود برای موسسه تصمیم گیری می کند. انجام اموری مانند برگزاری مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده نیز با هیات مدیره است.

هیات مدیره موسسه می تواند از داخل یا خارج انتصاب شود و این کار توسط مجمع عمومی عادی صورت می گیرد. جلسات هیات مدیره از طریق اکثریت مدیران برگزار می گردد و اکثریت آراء نشان دهنده ی اعتبار تصمیمات خواهد بود.

میزان سرمایه لازم برای تاسیس موسسه

برای این که بتوانید جهت تاسیس موسسه اقدام نمایید باید حداقل سرمایه لازم را داشته باشید. این میزان برابر با ۱۰۰ هزار تومان است. برای افزایش میزان سرمایه سقفی تعیین نشده است و تا هر میزان دلخواه می تواند افزایش یابد.

ثبت موسسه توسط خودتان یا موسسات معتبر؟

درست است که خودتان هم می توانید امور را پیگیری کنید اما باید وقت و دانش کافی در این زمینه داشته باشید. در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید و از طرفی وقت کافی هم ندارید، ممکن است این مسیربرایتان با چالش هایی همراه باشد.

شما می توانید تمامی امور را به کارشناسان ما در ثبت مهاجر بسپارید تا در کمترین زمان به انجام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *