کارت بازرگانی

کارت بازرگانی هماهنگونه که از نام آن پیداست، اولین مجوز برای انجام صادرات و واردات کالا برای تاجرین می باشد. در صورتی که کسب و کار شما مرتبط با صادرات یا واردات کالا است به صورت اجباری نیازمند به داشتن این کارت هستید. ما در ادامه به شما شرایط و مدارکی که مورد نیاز است را آموزش خواهیم داد و در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید می توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صادر می گردد و بعد از صدور توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و از طریق سامانه جامع تجارت تایید می گردد. بعد از این شخص می تواند فعالیت خود را آغاز نماید.

کارت بازرگانی

 

کارت بازرگانی چیست؟

هر شخصیت حقیقی یا حقوقی با داشتن کارت بازرگانی می تواند به راحتی از طریق مناطق آزاد، کالا وارد کند. هم چنین امکان صادرات برای تمامی کالاهایی که مجوز بازرگانی دارند، فراهم می شود. اخذ ویزای تجاری، اخذ گواهی مبدا و بسیاری موارد دیگر همگی با داشتن کارت بازرگانی مهیا می شود.

هم چنین با داشتن این کارت شما می توانید عضو اتاق بازرگانی گشته و از مزیت های این عضویت بهره ببرید. شایان ذکر است وقتی این کارت را اخذ می نمایید پا به عرصه تجارت خارجی گذاشته و می توانید مبادلات اطلاعات تجاری و ارتباط با تجار بین المللی را داشته باشید. اگر بخواهید به عنوان حق العمل کاری در گمرک، می توانید ثبت سفارش و ترخیص کالا را انجام دهید.

پادکست مشاوره کارت بازرگانی

برای اطلاع کامل از جدیدترین شرایط کارت بازرگانی در ایران حتما این پادکست را گوش کنید.

خدمات غیر حضوری کارت بازرگانی

در صورتی که امکان تماس با ثبت یاب را ندارید در کمتر از ۱ دقیقه درخواست خود را ارسال کنید تا کارشناسان موسسه برای مشاوره رایگان دریافت، تمدید یا ابطال کارت بازرگانی با شما تماس بگیرند.

مدارک لازم برای کارت بازرگانی حقیقی

برای دریافت کارت بازرگانی همانند هر مجوز دیگری مدارکی لازم است که شما باید آن ها را آماده کرده و بعد برای اخذ کارت اقدام نمایید. در این بخش به مدارک لازم برای درخواست اشخاص حقیقی پرداخته می شود.

  • مدارک شناسایی متقاضی کارت لازم است.
  • حداقل سن متقاضی باید ۲۴ سال باشد.
  • سند مالکیت یا اجاره نامه برای مشخص شدن مکان کسب و کار و فعالیت آن به طوری که آدرس محل فعالیت باید با آدرس درج شده در اظهارنامه یکسان باشد.
  • مدرک تحصیلی مرتبط با تجارت و یا این که قبلا سه سال در این زمینه فعالیت تجاری داشته باشید.
  • در کلاس آموزشی اتاق بازرگانی شرکت نمایید تا تسلط کامل به قوانین گمرک داشته باشید.
  • متقاضی کارت بازرگانی نباید کارمند دولت و استخدام رسمی آن باشد.
  • مدارک معتبر برای اثبات تمکن مالی متقاضی باید ارائه گردد.
  • باید تعهد کتبی به جهت عدم سوء استفاده و استفاده غیر قانونی از کارت ارائه شود.
  • باید تعهد کتبی برای اینکه نشان دهد شما تابع سیاست های تجاری دولت هستید ارائه دهید.
  • گواهی عدم سوء پیشینه ضروری است و از زمان صدور آن نباید بیشتر از ۶ ماه گذشته باشد.

 

مدارک لازم برای کارت بازرگانی حقوقی

برای گرفتن کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی، علاوه بر مدارک فوق الذکر لازم است شما ثبت شرکت بازرگانی انجام داده اید و برای این شرکت کد اقتصادی و اظهارنامه ثبت شده در دفاتر بازرگانی دریافت کرده باشید.

هم چنین لازم است تا اثبات نمایید شرکت شما ورشکسته نبوده و سابقه فعالیت مفید در زمینه اقتصاد و تجارت کسب و کار خود را دارید. ارائه سند مالکیت و یا اجاره نامه برای محل کار و زندگی که مورد تایید است، ضروری است. به علاوه لازم است تا گواهی معتبر بانکی برای موجودی حساب جاری خود ارائه دهید تا تمکن مالی شرکت به اثبات برسد.

انواع کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی که به منزله شناسنامه تجاری کسب و کار شناخته می شود، دارای انواع مختلفی است که در این قسمت به شرح آن می پردازیم.

۱) کارت تجاری

این نوع کارت به عنوان اصلی ترین و متداول ترین آنها مطرح است و به واسطه داشتن آن امکان فعالیت در صادرات، واردات، امور گمرکی و ترخیص کالا فراهم می گردد.

۲) کارت موردی

اگر شخصی بخواهد فقط یک بار فعالیت تجاری داشته باشد به عنوان مثال بخواهد کالای خود را از گمرک ترخیص نماید، از این نوع کارت استفاده می نماید. در واقع این کارت حالت یک بار مصرف دارد.

۳) کارت تولیدی و صنعتی

اگر شما واحد تولیدی و صنعتی دارید، قطعا برای تولید کالاهای خود به مواد اولیه و یا تجهیزاتی نیاز دارید که لازم است آنها را وارد نمایید. در نتیجه برای چنین فعالیت هایی این کارت بازگانی کمک می کند تا مواد اولیه را وارد کرده و بتوانید محصول خود را صادر نمایید.

۴) کارت خدماتی

بعضی از واحدها ماهیت خدماتی دارند و برای ارائه خدمات خود ممکن است مواد اولیه ای نیاز داشته باشند که باید آنها را وارد کنند. در نتیجه این نوع واحدها نیز باید کارت بازرگانی خدماتی دریافت کنند. شایان ذکر است این کارت با کارت تولیدی و صنعتی یکسان است و مراحل اخذ آن نیز یکی است و تنها از نظر اسم تفاوت دارند.

۵) کارت تعاونی

شرکت های تعاونی می توانند به طور ویژه برای فعالیت های خود از اتاق های تعاون مربوط به زمینه فعالیت شان، کارت بازرگانی  دریافت نمایند.

۶) کارت حقیقی

اگر شما می خواهید به صورت شخصی کار واردات و صادرات را انجام دهید، می توانید از این کارت استفاده نمایید.

۷) کارت حقوقی

شرکت ها، موسسات، اتحادیه ها و تمام تشکلاتی که به صورت حقوقی ثبت شده اند برای فعالیت های تجاری خود باید این نوع کارت را دریافت نمایند.

 

سامانه یکپارچه کارت بازرگانی

در نظر داشته باشید که کلیه فرآیندهای دریافت کارت بازرگانی به صورت آنلاین و از طریق سامانه یکپارچه کارت بازرگانی به آدرس https://sso.iccima.ir/ انجام می شود. در ادامه مراحل درخواست را به شما آموزش داده ایم.

سامانه یکپارچه کارت بازرگانی

مراحل دریافت کارت بازرگانی

  • برای دریافت کارت بازرگانی باید از طریق سامانه جامع تجارت اقدام نمایید. با مراجعه به سامانه و وارد کردن شناسه ملی و کلمه عبور می توانید به صفحه شخصی خود رفته و مشخصات تان و در صورت لزوم مشخصات شرکت را به طور کامل وارد نمایید.
  • در بخش بعدی باید اطلاعات کسی که کارت بازرگانی به اسم ایشان صادر می شود، ثبت گردد. لازم به ذکر است عکسی که آپلود می شود باید عکس پرسنلی با زمینه سفید بوده و حجم آن بیشتر از ۳۰۰ کیلو بایت نباشد.
  • سپس اطلاعات ثبتی دقیقا برابر با برگه اظهارنامه ثبت شده در دفاتر بازرگانی، تکمیل گردد. اطلاعات تماس به همراه یک آدرس با کد پستی معتبر باید ثبت شود. دقت کنید که این آدرس همان آدرس محل کسب وکارتان باشد. برای اشخاص حقوقی اطلاعات هیات مدیره نیز باید وارد گردد.
  • فرم هایی را که سامانه در اختیار شما قرار می دهد باید برای صدور تکمیل شوند. در گام بعدی باید یک رشته فعالیت مطابق با زمینه فعالیت خود برای واردات انتخاب نمایید. دقت کنید که حداکثر سه مورد را می توانید انتخاب نمایید. در مرحله بعد تمام مدارک باید اسکن شود و اطلاعات مربوط به فیش پرداختی در این بخش وارد می گردد. در نهایت اطلاعات وارد شده را نمایش می دهد و در صورت نیاز به ویرایش برای آن اقدام کرده و در آخر تایید نهایی را ثبت نمایید.

 

تمدید کارت بازرگانی

کارت بازرگانی صادر شده یک سال اعتبار دارد و بعد از گذشت یک سال برای ادامه فعالیت با این کارت باید آن را تمدید نمایید. برای تمدید کارت بازرگانی باید مجددا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کرده و با نام کاربری و کلمه عبوری که دارید، وارد سامانه شوید.

در صورتی که مدارک شما تایید شود و سوء پیشینه و تخلف تجاری یا چک برگشتی برای شما ثبت نشده باشد، به تایید کارشناس می رسد.

بعد از پرداخت هزینه بازرسی، بازرس به محل فعالیت شما مراجعه کرده و بعد از این که همه موارد را تایید کرد و گزارش خود را در سامانه ثبت نمود، کارت شما تمدید می گردد. لازم به ذکر است که اعتبار کارت مجددا یک ساله است و بعد از گذشت مدت اعتبار مجددا همین مراحل را باید تکرار گردد. حتما برای مشاوره به موسساتی همچون ثبت یاب، ثبت ملت یا دیگر موسسات ثبتی تماس بگیرید.

این کارت در واقع مجوزی است که اجازه می دهد افراد حقیقی و یا حقوقی برای واردات و صادرات اقدام کنند. به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به ابطال کارت داشته باشید.

تجارت با این کارت می تواند از ثبت سفارش تا ترخیص، حق العمل کاری و صادرات کالاهای مجاز را در بر بگیرد. تنها افرادی می توانند این کارها را انجام دهند که کارت داشته باشند.

تعلیق-کارت-بازرگانی

تعلیق کارت بازرگانی

ممکن است کارت بازرگانی افراد حقیقی یا حقوقی دزدیده شود. در این صورت باید مدارک لازم را آماده کرده و برای تعلیق کارت اقدام کنید تا مطمئن باشید که مشکلی از این بابت پیش نمی آید.

  • ابتدا باید ارائه درخواست بدهید.
  •  
  • پس از آن به اداره آگاهی اطلاع بدهید که سرقت یا هر گونه مشکل دیگری پیش آمده است.
  • آگهی لازم را در روزنامه کثیرالانتشار چاپ نمایید.

 

ابطال کارت بازرگانی چگونه است؟

ابطال کارت بازرگانی می تواند به صورت اجباری و یا اختیاری باشد. هر کدام از این دو تفاوت هایی با دیگری در روش اجرا دارد.

 

ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری

انجام این کار همان طور که از عنوانش پیداست کاملا اختیاری است. ممکن است دارنده کارت بازرگانی دیگر تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد. در این صورت شخص باید با همراه داشتن مدارک لازم به اتاق بازرگانی مراجعه کرده و مراحل لازم را دنبال نماید. همچنین در این شرایط فرد می تواند به اتاق تعاون و اداره کل صادرات و واردات تهران و یا بازرگانی استان ها هم مراجعه کند.

 

مدارک لازم برای ابطال اختیاری

برای انجام این کار باید مدارک زیر را آماده نمایید:

  • ۲ نسخه از تقاضانامه شرکت را باید ارائه دهید.
  • نیاز به ارائه اصل و کپی مفاصا حساب دارایی برای آخرین سال مالیاتی دارید.
  • ۲ نسخه از اظهارنامه ابطالی لازرم است.
  • در جریان ابطال کارت بازرگانی برای شرکت سهامی عام و تعاونی ها باید صورتجلسه مجمع عمومی را ارائه داده و برای دیگر شرکت ها هم ارائه صورتجلسه هیات مدیره لازم است. وجود این صورتجلسات برای انحلال شرکت لازم می باشد. (در صورتی که شخص حقوقی هستید).
  • تصویر روزنامه رسمی که انحلال شرکت را اعلام می کند لازم است. (برای شخصیت حقوقی)
  • اصل کارت بازرگانی و کپی صفحات اول و دوم آن هم لازم است.

 

ابطال کارت بازرگانی اجباری

شاید برایتان سوال باشد که به چه دلیلی باید مجبور شوم که آن را باطل کنم؟

اگر مالک کارت یک یا چند شرط از شرایط لازم برای داشتن کارت بازرگانی را نداشته باشد یا پس از صدور کارت، فاقد این شرط ها شود وزارت بازرگانی مستقیما برای ابطال کارت وی اقدام خواهد کرد. به این روش ابطال کارت بازرگانی، روش اجباری گفته می شود.

** بر اساس آن چه بند ۱ ماده ۱۰ قوانین صادرات و واردات مشخص می کند در صورتی که برای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون این امر درباره لزوم ابطال مسلم شود باید به وزارت بازرگانی اطلاع لازم را بدهند.

در صورتی که مالک و یا مالکین قاچاق انجام دهند علاوه بر این که طبق قانون مجازات می شوند کارتشان هم به اجبار باطل می شود. این موضوع از ماده ۳۰ قانون امور گمرکی ایران مشخص می شود. در این شرایط کارت ممکن است به صورت موقت و یا دائم باطل شود.

 

تبصره های ابطال کارت بازرگانی اجباری

اگر کارت بازرگانی به هر دلیلی به صورت اجباری باطل شود شامل تبصره های زیر هم می شود:

  • این افراد از عضویت در اتاق بازرگانی محروم می شوند اما از ترخیص کالاهایی که قبل از وقوع جرم و طبق قوانین حمل شده، جلوگیری نخواهد شد.
  • همه امورمربوط به ابطال کارت بازرگانی چه به صورت اجباری و چه به صورت اختیاری توسط وزارت بازرگانی انجام می شود.

 

ابطال کارت بازرگانی و مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی

در این مورد مدارک لازم از قرار زیر است:

باید یک تقاضانامه بنویسید.

  • ارائه گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای آخرین سال لازم است.
  • ۲ نسخه از اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری لازم است.
  • ارائه اصل کارت ضروری است.

** بازرگانانی که می خواهند برای ابطال کارت شان اقدام کنند می توانند در تهران به اتاق بازرگانی تهران و در شهرستان ها هم به نمایندگی ها و یا ادارات کل بازرگانی استان ها مراجعه نموده و مراتب لازم را پیگیری کنند.

نحوه اطال کارت در سامانه

نحوه ثبت ابطال کارت بازرگانی در سامانه

  • برای درخواست ابطال کارت بازرگانی ابتدا باید در سامانه جامع تجارت وارد حساب کاربری تان شوید و گزینه حقیقی یا حقوقی را انتخاب کنید.
  • در صورتی که شخصی حقیقی هستید باید گزینه بازرگان حقیقی و در غیر این صورت گزینه بازرگان حقوقی را بزنید.
  • از منوی سمت راست و در زیر منوی عملیات پایه، گزینه کارت بازرگانی را پیدا کرده و روی ابطال کارت کلیک نمایید.
  • فرم تعهدنامه را با دقت بخوانید و تیک موافقت با آن را بزنید تا به مرحله بعدی بروید.
  • فیلدهای علت درخواست و توضیحات را تکمیل نمایید و نامه درخواست تان را بارگذاری نموده و گزینه ثبت درخواست را بزنید.
  • در این مرحله از مراحل ابطال افراد حقوقی باید برخی فیلدها مثل نام منطقه، نام شعبه و کد کارگاه تامین اجتماعی را تکمیل نمایند.
  • اشخاص حقیقی اگر در قسمت علت درخواست، گزینه ” به درخواست متقاضی” را بزنند باید تصویر اظهارنامه ابطال دفاتر را هم بارگذاری کنند.

** فیلدهایی که با رنگ سبز مشاهده می کنید قابل تغییر نیست و برای تغییر آن ها باید از قسمت مدیریت حساب کاربری اقدام نمایید.

  • پس از ثبت نهایی درخواست شما به کارتابل کارشناسان وارد می شود. اگر کارشناس صمت درخواست تان را تایید کند، این درخواست به اتاق بازرگانی هم ارسال شده و پس از تایید این اتاق، کارت بازرگانی شما باطل می شود.

 

وضعیت های مختلف درخواست ابطال کارت بازرگانی در سامانه

برای این که وضعیت درخواست تان را پیگیری کنید می توانید وارد سامانه شده و از زیرمنوها گزینه “وضعیت درخواست” را پیدا کنید.

  • اگر با عبارت” در حال بررسی سازمان” مواجه شدید یعنی درخواست تان برای بررسی به کارشناسان سازمان صنعت و معدن ارجاع داده شده است. در این حالت باید منتظر بمانید تا کارشناسان پاسخ شما را بدهند. برای پیگیری هم می توانید به میز خدمت سازمان صمت در استان خودتان بروید.
  • در صورتی که عبارت ” نیازمند رفع نقص” را می بینید یعنی نقصی در پرونده تان وجود داشته است. در این شرایط باید توضیحات کارشناس را با دقت کافی بخوانید و سپس موارد لازم را ویرایش نموده و در نهایت ارسال کنید. درخواست شما مجددا برای کارشناسان ارسال می شود و دوباره مورد بررسی قرار می گیرد.

** اگر در روند ابطال کارذت بازرگانی سوال یا اعتراضی نسبت به پرونده تان دارید این کار را می توانید از طریق میز خدمت سازمان صمت در استان محل زندگی تان پیگیری کنید.

  • در نهایت اگر درباره ابطال کارت بازرگانی وضعیت ” در حال بررسی اتاق بازرگانی” را می بینید یعنی درخواست تان توسط صمت تایید شده و اکنون توسط اتاق بازرگانی در حال بررسی است. برای بررسی می توانید وضعیت را در کارتابل خودتان و در سایت اتاق بازرگانی مشاهده نمایید.

** تنها در صورتی می توانید اطلاعات را ویرایش کنید که درخواست تان در وضعیت ” نیازمند رفع نقص” قرار داشته باشد.

** در هر یک از قسمت ها برای مشاهده جزئیات بر روی گزینه “مشاهده” کلیک نمایید.

 

حداکثر مبلغ واردات کالا با کارت بازرگانی

در سال اولی که موفق به دریافت کارت بازرگانی می شوید می توانید تا سقف پانصد هزار دلار کالا وارد نمایید. در سال های بعدی این عدد به دومیلیون دلار افزایش پیدا می کند. در صورتی که فعالیت تجاری تان به خوبی پیش برود و تاجر خوش حسابی محسوب شوید حتی می توانید بیش از این هم کالا وارد نمایید.

ما پیشنهاد می کنیم تنها زمانی برای ابطال آن اقدام کنید که مطمئن هستید دیگر نمی خواهید یا نمی توانید با آن کار کنید.

 

کارت بازرگانی یک بار مصرف

تا به حال می دانستید که کارت بازرگانی یک بار مصرف هم داریم؟ دولت تجار را ملزم می کند که ارز حاصل از فروش کالا را به سامانه ارزی نیما واریز کنند. این موضوع باعث شده بسیاری از افراد ترجیح دهند تا ارز را برای مصارف خودشان هزینه کرده و یا پس انداز کنند و در نتیجه به کارت های بازرگانی موردی و یا یک بار مصرف روی آورده اند. طبیعی است که ابطال کارت بازرگانی برای این دسته از کارت ها بی معنی است زیرا یک بار مصرف هستند.

متاسفانه کارت های یک بار مصرف راه را برای سوء استفاده سودجویان هم باز می گذارد.

 

مدت اعتبار کارت بازرگانی

کارت بازرگانی برای مدت یک سال اعتبار دارد و پس از آن باید آن را تمدید کنید. طبیعی است که برای تمدید دوباره باز هم شرایط شما بررسی می شود و در صورت داشتن شرایط لازم می توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که یک سال از اعتبار کارت تان گذشته و به ابطال کارت بازرگانی فکر می کنید می توانید برای تمدید آن اقدام نکنید.

۴.۵/۵ - (۱۳ نفر رای داده اند)

درباره ی نوشین حسینی

من نوشین حسینی هستم و از سال 1392 در زمینه خدمات اداری شرکتها و به صورت کاملا تخصصی در زمینه خدمات ثبتی فعالیت می کنم. تمام تلاشم طی این سالها این بوده است که بهترین خدمات را در جهت کمک به امور ثبتی شرکتها ارائه نمایم تا مدیران شرکتها در این خصوص خیالی آسوده داشته باشند.

۲ دیدگاه

  1. سلام وقت به خیر تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی چه مبلغی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button